tisdag 13 november 2012

Äventyr i Egypten del 1

Här kommer några bilder från resan till Egypten som 11-åringen och jag gjorde på höstlovet. Anledningen till resan var en inbjudan till en väns 40-årsfest som skulle hållas i öknen utanför Siwa-oasen. Jag som är en hemmakatt och inte så äventyrlig, men dock väldigt förtjust i Egypten kunde inte stå emot. Bad i varma källor, solnedgång och en stor fest mitt ute i öknen. Det lät för häftigt för att missa.

Först ett par dagar i Kairo där vi hann med nekropolen i Sakkara, pyramiderna och Sfinxen i Giza och basarerna i Khan el-Khalili.

P.S. Tillbaka i Egypten efter 13 långa år ser man så här fånigt lycklig ut. ;-)

Resan till Siwa från Kairo gick med en hyrd buss. Vi var c:a 45 glada födelsedagsfirare i skiftande åldrar och med olika bakgrund. Ett härligt gäng. Hade oroat mig lite för bussresan som skulle ta 12 timmar, men den gick så fort. Vi gjorde många stopp längs vägen, det första vid museet i el-Alamein. En av 11-åringens favoritplatser och kameran gick varm. Museet ligger väldigt vackert vid havet som var alldeles turkosblått.

Turkosblått vatten var det också vid den lilla strand utanför Marsa Matrouh där vi åt vår lunch. Ett dopp hanns också med i det klaraste vatten jag badat i. Behöver jag skriva att detta var en av resans höjdpunkter för sonen?

Det hann bli mörkt innan vi var framme i Siwa och vårt hotell Albabenshal. Efter en sen middag på takterassen var det skönt att krypa ned i sängen. Dagen efter kunde vi se ordentligt var vi hamnat. I ett sandslott? Albabenshal är ett hotell byggt i traditionell Siwansk stil, med kershef som är en blandning av lera, sand och salt. Trä från dadelpalmerna, som det finns gott om i Siwa har använts både till huskonstruktionen och möblerna i hotellet. Mycket vackert och miljövänligt. Sonen tyckte det såg ut som ett hus från dataspelet The Neverhood. Och jag hade inte blivit förvånad om Klaymen kommit gående. ;-)

Sonen och jag fick ett riktigt fint och stort rum i två etage. Vi kom först in i ett litet vardagsrum och en trappa upp låg sovrum och badrum. Alla lampor var gjorda av saltsten från saltsjöarna som ligger runt Siwa. Jättefina att ha både elektriskt ljus och levande ljus i. Om jag hade haft plats i väskan hade jag köpt med mig en stor att hänga i taket, men jag fick nöja mig med två små. Detta salt exporteras också till oss här i Norden där det används som vägsalt.

Fina fönster med träluckor för att stänga ute solen och värmen.

Innanför trädörren längst bort låg rummet där min syster och hennes dotter bodde. Kommer man till Siwa kan jag rekommendera det här hotellet. Rent, god mat och mycket vänlig personal. Ett hotell som inte liknar något annat jag sett.

Mer om Siwa och vår utflykt ut i sanddynerna kommer...